Oto servislerine gelen en büyük
ve önemli şikayetlerden biri de lastiklerle alakalıdır. Lastiğin yırtılması,
çivi batması, hasar görmesi halinde lastik tamiri mi gerekir yoksa lastiği
değiştirmek daha mı sağlıklıdır? Lastik tamiri her açıdan önemli bir konudur.
Beklenen performansın sağlanması ayrıca insan hayatı için de önem arz
etmektedir.
Günümüze bakacak olursak eğer
üretilen lastikler “bias” ve “radial” olarak 2 gruba ayrılır. Yeni teknoloji
kullanan firmalar genelde radial yapı kullanır. Ancak bazı ürünlerde bias
yapıda lastik de üretilebilir. İlerleyen zaman içerisinde de tüm üretici
firmaların radial yapıya geçeceği görülüyor.
Aracınızın lastiğine çivi, cam,
vida gibi cisimler saplanırsa direk çıkarmak yerine önce bir uzman yardımı
almanız gerekir. Aşağıda uzman ekiplerce yapılan işlemler sırası ile
açıklanmıştır.
1.AŞAMA
TESPİT
Lastikte karşılaşılan bu tür
sorunlarda önce lastiğin gövde yapısı bilinmelidir. Üretimi yapılan radial
lastiklerde özellikle de yanaklarda veya gövdeyi oluşturan yapının içeriğindeki
yanaklarında radial yazısı vardır. Bias lastiklerde ise böyle bir yazı
bulunmamaktadır.
Hasar görmüş bir lastiğin doğru şekilde tamir edilmesi açısından önce radial ya da bias olup olmadığının tespit edilmesi gerekir. Tespit neticesinde tamir yapılmaya uygun olduğu saptanırsa tamir işlemi başlatılmalıdır.
2.AŞAMA
TAMİR
·
Önce lastikte hasar gören yere dıştan ve içten
radial ve aksial yönde çizgiler çizilir.
·
Batan cisim ne ise (cam, çivi vb.) farklı
bölgelere zarar vermeden çıkarılır.
·
Vulkanize işlemi için kullanılması gereken
yapıştırıcı malzeme hasar gören yere tatbik edilir. Bu uygulama hasarlı yerde
oluşan paslanmaların daha kolay dışarı atılmasını sağlar, ayrıca çevre kirliliği
de bu sayede önlenmiş olur.
·
Uygun bir mantar yamaya göre tercih edilen elmas
frezeyle hasar gören yere önce içten dışa 3 kez, sonra dıştan içe 3 kez delme
işlemi uygulanır.
·
Delme işlemi kesinlikle dışarıdan içeriye doğru
başlatılmaz.
·
Delme işlemi bittikten sonra hasar gören bölge
kontrol edilir. Herhangi bir pas vb. olup olmadığına bakılır.
·
Seçilen mantar yamanın kenar ortaları
işaretlenir.
·
Yamanın merkezi yara alan yerin merkezine
gelecek şekilde yamanın lastiğin içinde kaplamakta olduğu yer çizilir. Burada
size aksial ve radial çizgiler yardımcı olur.
·
Temizliği yapılacak olan yer yağ içermeyen
temizleme solventi ile güzelce temizlenir.
·
En fazla 3500 RPM alet kullanılarak çizilen
bölgenin içi raspalanır.
·
Raspalama işlemi bittikten sonra yumuşak tel
fırça yardımıyla tıraşlanan yerdeki kauçuk tozları alınır. Eğer lastik içine
kauçuk tozlar yayılmışsa raspalanan yer kirletilmeden diğer tozlar da
temizlenir.
·
Freze ile temizlenen deliğe, sonrasında yamanın
yapışması adına tıraşlanan yere ilaç tatbik edilir. İlaç sürülen yer yukarı
gelecek şekilde lastik çevrilir.
·
Kullanılan ilaçtan oluşan gaz havadan ağır
olduğu için bu işlem yapılır ve bu sayede çıkan gaz dağıtılmış olur.
·
Kuruma ve bekleme evresine geçilir.
·
Kuruma ve bekleme evresi süresi dolduktan sonra
uygulanacak mantar yamanın uç kısmı içeriden dışarıya doğru gönderilir. Dışarıdan
ise uygun bir pense aracılığı ile yamanın ortasında çukur oluşana dek çekilir
ve bırakılır.
·
Sonra merkezden kenarlara doğru uygun bir makara
ile bastırma işlemi yapılır.
·
Yamanın içte kalan bölümünün tümüne ayrıca
tıraşlama sırasında oluşan raspa izlerini içine alacak şekilde tabaka
oluşturucu sürülür. Bu uygulama lastik kullanılırken hava kaybetmemesi adına
önemlidir.
·
Dışarıya sarkan mantar yama malzemesi 2-3 mm
kadar yukarıdan kesilir. Kalan çıkıntı raspalanır ve lastikle seviye edilir. Lastik
seviyesinde kesilirse eğer kullanım sırasında lastiğin dış bölümünde çukurlaşma
gözlemlenebilir.
·
Bu sistemle yapılan tamirlerde 360° lastik 4
eşit parçaya bölünmeli ve her bölgeye tamir uygulaması yapılmalıdır.
Tabi bu işlemin bir kullanıcı
tarafından değil de uzmanlar tarafından yapılması tavsiye edilir.
Bu Konuya 0 Yorum Yapıldı.