Genelde ahşap olan teknelerin
boyanması zor ve zahmetli bir iştir. Ayrıca uzmanlık gerektirmektedir. Bu
yüzden ahşap olan teknenizi boyatmadan önce uzman yardımı almanız şarttır.
İşlemi yine de kendiniz yapmak isterseniz doğru ürün ve malzemeleri kullanarak,
doğru boya seçimi yaparak doğru bir uygulama yapmalısınız. Aksi halde tekneniz
eski görünümünden daha kötü bir görünüme sahip olabilir.
Tekne Boyamak İçin Gereken Malzemeler Nelerdir?
1.
FIRÇA
İyi bir boya fırçası seçmeniz
gerekir. Fırçanın kulları boyayı darbeleyerek sürükleyecek kadar sert ancak
yumuşak bir sürtünme ile temin edecek kadar esnek olursa daha iyi sonuç elde
edilebilir. İyi sonuç genelde iyi fırçadan geçer. Fırçayı doğru şekilde
kullanmak da önemlidir.
2. ISPATULA
Tekne yüzeyindeki eski boyanın
kazınması için ayrıca yüzeye macun çekmek için gerekli olan malzemedir.
ıspatulaların farklı boyutları ve amaçlarına yönelik kalınlıkları vardır. Kullanırken
zorlanmayacağınız ve rahat edebileceğiniz ıspatula satın almanız gerekir.
3.
ZIMPARA
KAĞIDI
Boyanacak yüzeyin hazırlık
aşaması için kullanılır. Tekne yüzeyini pürüz varsa zımpara kağıdı ile
zımparalanır ve pürüzsüzleştirilir. Bu sayede boyama sonrası yüzeyde pürüz
görüntüsü oluşmaz. Zımpara kağıtları “0” ile “4” numaraları arasında
değişmektedir. Daha doğrusu kalınlığı değişmektedir. 0 numaralı zımpara; boya
zımparası olarak kullanılır. 1 numaralı zımpara; astar tatbikatı için
kullanılır. 2 numaralı zımpara; macun zımparası için kullanılır. 3 ve 4
numaralı zımpara yüzey hazırlamak için kullanılır. Her boyama katı sonrası
zımpara yapmanız gerekir. Ayrıca zımparalanan yüzeyi tinerli bezle de silmek
gerekir.
4.
ZIMPARA
TAŞ MOTORU
Yerleşim yerlerine göre farklı
isimlerle bilinir. Asıl ismi “zımpara taş motoru” dur. Ancak denizcilikte “jet
motoru” adı ile bilinir. Zımparayla alınmayan boya kalıntılarının alınması için
kullanılır. Zımparaya nazaran daha kullanışlı ve pratiktir. Dikkatli kullanmak
gerekir. Aksi halde birçok kazaya neden olabilir. Kullanım sırasında hem kişi
dikkatli olmalı hem de uygulama yapacağı yüzeyde dikkatli çalışmalıdır. Piyasada
çok farklı çeşitleri vardır.
Boyama Öncesi Uyarılar
·
Boyama yapacağınız mevsim önemlidir. Özellikle
de çok sıcak, yağmurlu ve rüzgarlı havalarda tekne boyama işlemine
kalkışmamalısınız. Önerilen sıcaklık 10-30°C arasında olursa daha iyi olur. Sıcak
yaz günü güneş altında çalışmak sağlığınız açısından tehlikeli olabilir. Ilık
bir hava boyanın daha hızlı kurumasını sağlar. Rüzgarlı havalar ise çalışmanızı
ağırlaştırır. Bu yüzden mevsim ve hava sıcaklığı önemlidir.
·
Tekne boyama işlemi için vaktiniz olmalıdır.
Yani yarıda bırakma gibi bir durumunuz olmamalıdır.
·
Çalışma yapacağınız ortamda gereksiz olan her
şeyi kaldırmalı ve daha rahat bir çalışma ortamı sağlamalısınız. Özellikle de
toz gelmeyecek gölge yerleri seçerseniz daha iyi olur.
·
Tüm malzemeleri tedarik etmeli ve yakınınızda
bulundurmalısınız. Bulamadığınız ya da almayı unuttuğunuz malzemeler olursa
eğer bu durum canınızı sıkabilir ve işlem yapmaktan vazgeçebilirsiniz.
TEKNE NASIL BOYANIR?
Ahşap tekneye boyama yapılacaksa
eğer eski boyalı yüzeylerin boyanması ve yeni yüzeylerin boyanması gibi
uygulamalar vardır. İki durumda da yapılan işlemler değişmektedir.
Yeni Ahşap Yüzeyleri Boyamadan Önce Ön Hazırlık İşlemleri
Uygulama öncesi boyanın yüzeye
daha kolay yapışmasını sağlamak adına deterjanlı suyla yıkanması gerekir. Önce
yüzeydeki budak ve reçineli kısımları kimyasal maddelerle çözün ya da yakın.
Ardından selülozik tiner yardımıyla silin. Yüzeyde bulunan tozu, yağı ve
kirleri güzelce temizletin. Düzgün bir yüzey oluşturmak için her tarafını
zımparalayın. Zımparalama işlemini ağacın suyu yönünde yapın.
Astar uygulamadan önce ahşabın
lifleri arasına giren, bu sayede ahşabın direnci ile astarın yapışmasını
artıran, küf, bakteri ve mantarın oluşturabileceği olumsuz etkileri azaltan
koruyucu özellikte doyurucu malzeme kullanın. Bu iş için bezi kullanımı yaygınlaştırır.
Ancak uzmanlar bezir kullanımına karşıdır.
Boyama işlemi tercihe bağlı
olarak 1-2 kat yapılabilir. Tüm tekne boyama sistemlerince önce primer boya
uygulanır. Fakat üzerine uygulanması gereken macunla uyumlu olup olmadığına
bakmak gerekir. Ağaç yüzeylerde özellikle poliüretan macunlar en iyi sonucu
vermektedir.
YENİ AHŞAP YÜZEYLER NASIL BOYANIR?
1-Teknenin Sualtını (Karina) Boyama
Tek Komponentli Boyama Sistemi
Yüzey hazırlığı yapıldıktan ve
astar çekildikten sonra ahşap teknelere yönelik ürünlerden 2 kat zehirli boya
astarı çekilmesi gerekir. Katları ince çekmeye özen gösterin. Uygun bir zımpara
ile de her katta yoklama çekmek gerekir. Bu sayede çekilen katlar ileride
kabarmaz ve daha pürüzsüz yüzeyler hazırlanmış olur. Zehirli boya astar olarak
da “klor kauçuk reçine bağlayıcı ürünler” kullanılabilir. Bakır oksitli zehirli
boyalar seçilebilir.
Sonraki aşamada 2 kat antifouling
boya çekilir. Boya da aynı astar gibi ince çekilmelidir. Uygun olan zımpara ile
de ilk kat mutlaka zımparalanmalıdır.
Karina yani sualtı kısmı en son
boyamak daha mantıklıdır. Teknelerde de her yerde olduğu gibi boyama işlemi üst
kısımdan başlanmalıdır. Zehirli boyanın özelliğine bağlı olarak uygun süre
içinde denize atmamanız gerekir. Boya etiketini inceleyerek kurallara uymanız
gerekir. Zehirli boyanın çok katlı çekilmesi gibi durumlar boyanın daha uzun
ömürlü olmasını sağlar.
Çift Komponentli Boyama Sistemi
Yüzey hazırlığı sonrasında su
geçirmeyen iki komponentli epoksi bağlayıcı zehirli astar boya 2 kat kadar
çekilir. Sonra yine 2 kat kadar macun çekilir. 1 kat sentetik polimer
bağlayıcılı ince astar atılır. 2 kat antifouling özellikte olan boya çekilir.
Tüm katların ince çekilmesi gerekir. Ara katlar ise uygun görülen bir zımpara
yardımıyla mutlaka zımparalanmalıdır.
2-Teknenin Su Üstünü Boyama
Tek Komponentli Boyama Sistemi
Yüzey hazırlığından sonra alkid
esaslı veya poliüretan bağlayıcılı astar atılması gerekir. 2 kat poliüretan
bağlayıcılı son kat boya çekilir. Atılacak olan astarla önceki boyanın uyuşup
uyuşmadığı kontrol edilir. Genelde vinil boyalar diğer boya çeşitleri ile
uyuşmamaktadır. Yani epoksi boyalarda kullanılmayacağı belirtilebilir. Epoksi
boya vinil boya üzerine uygulanacaksa eğer alttaki vinil boyayı iyi bir şekilde
zımparalamanız gerekir. Fakat epoksi boya üzerine vinil boya kullanılacaksa
epoksi boyanın tamamen kazınmış olması gerekir.
Çift Komponentli Boyama Sistemi
Önce 1 kat kadar iki komponentli
epoksi astarı çekilir. Ardından 2 kat kadar poliüretan esaslı iki komponentli
astar çekilir. 2 kat kadar uygun özellikte olan son kat boyası çekilir ve işlem
tamamlanır.
Eski Ahşap Yüzeyleri Boyamadan Önce Ön Hazırlık İşlemleri
Yüzeylerin boyaya hazırlığı ve
temizliği yapılır. Önce eski boya artıkların ve yosunların temizliği yapılır.
Temizleme uygulamasında; ıspatula, sistre, jet motoru gibi boya kazıyıcılar
kullanılır. Gerek görülürse boya sökücü kimyasallar kullanılır. Boyamadan önce
boyanacak yüzeyler tinerli bezle silinir ve basınçlı suyla mutlaka yıkanır.
Temizlikten sonra ahşabın ortaya çıktığı bölümlere poliüretan bağlayıcılı ahşap
astarı yani primer boya çekilir.
Ahşap astarının kapatamadığı
çukurlar, çatlaklar ya da aralıklar ıspatula yardımıyla macunlanarak
doldurulur. Macunun astar sonrası uygulanması gerekir. Aksi halde ahşap, macun
içindeki reçineyi emer ve yapısını bozar. Macun çekildikten sonra kurumaya
bırakılır. Kuruduktan sonra da zımparalama işlemi yapılır. Zımparalanan macun
üzerine 2.kat astar çekilir.
ESKİ AHŞAP YÜZEYLER NASIL BOYANIR?
Teknenin sualtı ve su üstü boyama
işlemi değişmektedir.
1-Teknenin Sualtını (Karina) Boyama
Yukarıda detaylı olarak
anlattığımız boyama işlemi öncesi ön hazırlık uygulaması yapıldıktan sonra
yüzey hazırlama işleminden sonra 2 kat antifouling boya çekilir ve boyama
işlemi sonlandırılır.
2-Teknenin Su Üstünü Boyama
Yukarıdaki yazımızda anlatıldığı
gibi boyama işlemi öncesi ön hazırlık uygulaması yapılır ve uygulama sonucunda
2 kat uygun özellikte olan poliüretan bağlayıcılı son kat boya çekilerek işlem
sonlandırılır.
Tekne Boyarken Nelere Dikkat Edilmeli?
·
Boya hem yanıcı hem de parlayıcı özellikte bir
kimyasal olduğundan dikkat edilmelidir.
·
Boyanın içermekte olduğu maddeler sağlık
açısından zararlı olduğu için özellikle de kapalı ortamda uzun süre kalınmamalı
ve mutlaka ara sıra dışarı çıkılarak nefes alınmalıdır.
·
Boyama sırasında hem kendinizi hem de çevrenizi
önemsemelisiniz. Boyama esnasında çıkan boş kutuları, kullanılan ancak
kullanılmayacak duruma gelen fırçaları ve buna benzer çöplerinizi denize ya da
doğaya bırakmamalısınız. Kendinizce bir poşet hazırlayarak çıkan tüm pislikleri
ve atıkları poşetleyerek çöpe atmanız en sağlıklı ve doğru davranış olacaktır.
·
Boyayı israf etmeyin, yeterli şekilde kullanmaya
çalışın. Boya hazırlarken boyayacağınız alanı göz önünde bulundurun.
·
Boyama sonrası fırçayı direk bırakmayın ya da
boyalı şekilde muhafaza etmeyin. Direk tinerle temizleyin ve temiz bir şekilde
muhafaza edin.
·
Aldığınız boya arttı ve uzun süre
kullanmayacaksanız eğer; sentetik özellikte olan astar, boya ya da vernik
üzerine 1 cm kadar tiner ekleyerek karıştırmadan boya kutusunun kapağını sıkıca
kapatın ve bu şekilde muhafaza edin. Ayrıca bu boya kutusunu mutlaka donmayacak
bir yerde saklayın.
·
Boya kutusunu yeni açacağınız zaman çalkalama
işlemi yapmayın ve çok hızlı karıştırmayın. Aksi halde oluşan köpükler boyama
sırasında sorun yaşamanıza ve boyanın kalitesinin de bozulmasına neden olur.
Boyacılık ve boyama işlerini
yapmak gerçekten zor bir zanaattır. Herkes yapamaz. Özellikle de tekne boyama
işlemleri uzmanlık gerektirir. Bu yüzden önerimiz uzman yardımı almanızdır.
Boyama işlemini yapan ekibin yanında bulunarak taktikleri öğrenebilir, ileriki
dönemlerde teknenizin boyasını kendiniz de yapabilirsiniz.
Bu Konuya 0 Yorum Yapıldı.