KATEGORİ

Denizcilik

Tekne Nasıl Boyanır?

Genelde ahşap olan teknelerin boyanması zor ve zahmetli bir iştir. Ayrıca uzmanlık gerektirmektedir. Bu yüzden ahşap olan teknenizi boyatmadan önce uzman yardımı almanız şarttır. İşlemi yine de kendiniz yapmak isterseniz doğru ürün ve malzemeleri kullanarak, doğru boya seçimi yaparak doğru bir uygulama yapmalısınız. Aksi halde tekneniz eski görünümünden daha kötü bir görünüme sahip olabilir.

Tekne Boyamak İçin Gereken Malzemeler Nelerdir?

1.       FIRÇA


İyi bir boya fırçası seçmeniz gerekir. Fırçanın kulları boyayı darbeleyerek sürükleyecek kadar sert ancak yumuşak bir sürtünme ile temin edecek kadar esnek olursa daha iyi sonuç elde edilebilir. İyi sonuç genelde iyi fırçadan geçer. Fırçayı doğru şekilde kullanmak da önemlidir.

2.       ISPATULA

Tekne yüzeyindeki eski boyanın kazınması için ayrıca yüzeye macun çekmek için gerekli olan malzemedir. ıspatulaların farklı boyutları ve amaçlarına yönelik kalınlıkları vardır. Kullanırken zorlanmayacağınız ve rahat edebileceğiniz ıspatula satın almanız gerekir.

3.       ZIMPARA KAĞIDI

Boyanacak yüzeyin hazırlık aşaması için kullanılır. Tekne yüzeyini pürüz varsa zımpara kağıdı ile zımparalanır ve pürüzsüzleştirilir. Bu sayede boyama sonrası yüzeyde pürüz görüntüsü oluşmaz. Zımpara kağıtları “0” ile “4” numaraları arasında değişmektedir. Daha doğrusu kalınlığı değişmektedir. 0 numaralı zımpara; boya zımparası olarak kullanılır. 1 numaralı zımpara; astar tatbikatı için kullanılır. 2 numaralı zımpara; macun zımparası için kullanılır. 3 ve 4 numaralı zımpara yüzey hazırlamak için kullanılır. Her boyama katı sonrası zımpara yapmanız gerekir. Ayrıca zımparalanan yüzeyi tinerli bezle de silmek gerekir.

4.       ZIMPARA TAŞ MOTORU

Yerleşim yerlerine göre farklı isimlerle bilinir. Asıl ismi “zımpara taş motoru” dur. Ancak denizcilikte “jet motoru” adı ile bilinir. Zımparayla alınmayan boya kalıntılarının alınması için kullanılır. Zımparaya nazaran daha kullanışlı ve pratiktir. Dikkatli kullanmak gerekir. Aksi halde birçok kazaya neden olabilir. Kullanım sırasında hem kişi dikkatli olmalı hem de uygulama yapacağı yüzeyde dikkatli çalışmalıdır. Piyasada çok farklı çeşitleri vardır.

Boyama Öncesi Uyarılar

·         Boyama yapacağınız mevsim önemlidir. Özellikle de çok sıcak, yağmurlu ve rüzgarlı havalarda tekne boyama işlemine kalkışmamalısınız. Önerilen sıcaklık 10-30°C arasında olursa daha iyi olur. Sıcak yaz günü güneş altında çalışmak sağlığınız açısından tehlikeli olabilir. Ilık bir hava boyanın daha hızlı kurumasını sağlar. Rüzgarlı havalar ise çalışmanızı ağırlaştırır. Bu yüzden mevsim ve hava sıcaklığı önemlidir.

·         Tekne boyama işlemi için vaktiniz olmalıdır. Yani yarıda bırakma gibi bir durumunuz olmamalıdır.

·         Çalışma yapacağınız ortamda gereksiz olan her şeyi kaldırmalı ve daha rahat bir çalışma ortamı sağlamalısınız. Özellikle de toz gelmeyecek gölge yerleri seçerseniz daha iyi olur.

·         Tüm malzemeleri tedarik etmeli ve yakınınızda bulundurmalısınız. Bulamadığınız ya da almayı unuttuğunuz malzemeler olursa eğer bu durum canınızı sıkabilir ve işlem yapmaktan vazgeçebilirsiniz.

TEKNE NASIL BOYANIR?


Ahşap tekneye boyama yapılacaksa eğer eski boyalı yüzeylerin boyanması ve yeni yüzeylerin boyanması gibi uygulamalar vardır. İki durumda da yapılan işlemler değişmektedir.

Yeni Ahşap Yüzeyleri Boyamadan Önce Ön Hazırlık İşlemleri

Uygulama öncesi boyanın yüzeye daha kolay yapışmasını sağlamak adına deterjanlı suyla yıkanması gerekir. Önce yüzeydeki budak ve reçineli kısımları kimyasal maddelerle çözün ya da yakın. Ardından selülozik tiner yardımıyla silin. Yüzeyde bulunan tozu, yağı ve kirleri güzelce temizletin. Düzgün bir yüzey oluşturmak için her tarafını zımparalayın. Zımparalama işlemini ağacın suyu yönünde yapın.

Astar uygulamadan önce ahşabın lifleri arasına giren, bu sayede ahşabın direnci ile astarın yapışmasını artıran, küf, bakteri ve mantarın oluşturabileceği olumsuz etkileri azaltan koruyucu özellikte doyurucu malzeme kullanın. Bu iş için bezi kullanımı yaygınlaştırır. Ancak uzmanlar bezir kullanımına karşıdır.

Boyama işlemi tercihe bağlı olarak 1-2 kat yapılabilir. Tüm tekne boyama sistemlerince önce primer boya uygulanır. Fakat üzerine uygulanması gereken macunla uyumlu olup olmadığına bakmak gerekir. Ağaç yüzeylerde özellikle poliüretan macunlar en iyi sonucu vermektedir.

YENİ AHŞAP YÜZEYLER NASIL BOYANIR?


1-Teknenin Sualtını (Karina) Boyama

Tek Komponentli Boyama Sistemi

Yüzey hazırlığı yapıldıktan ve astar çekildikten sonra ahşap teknelere yönelik ürünlerden 2 kat zehirli boya astarı çekilmesi gerekir. Katları ince çekmeye özen gösterin. Uygun bir zımpara ile de her katta yoklama çekmek gerekir. Bu sayede çekilen katlar ileride kabarmaz ve daha pürüzsüz yüzeyler hazırlanmış olur. Zehirli boya astar olarak da “klor kauçuk reçine bağlayıcı ürünler” kullanılabilir. Bakır oksitli zehirli boyalar seçilebilir.

Sonraki aşamada 2 kat antifouling boya çekilir. Boya da aynı astar gibi ince çekilmelidir. Uygun olan zımpara ile de ilk kat mutlaka zımparalanmalıdır.

Karina yani sualtı kısmı en son boyamak daha mantıklıdır. Teknelerde de her yerde olduğu gibi boyama işlemi üst kısımdan başlanmalıdır. Zehirli boyanın özelliğine bağlı olarak uygun süre içinde denize atmamanız gerekir. Boya etiketini inceleyerek kurallara uymanız gerekir. Zehirli boyanın çok katlı çekilmesi gibi durumlar boyanın daha uzun ömürlü olmasını sağlar.

Çift Komponentli Boyama Sistemi

Yüzey hazırlığı sonrasında su geçirmeyen iki komponentli epoksi bağlayıcı zehirli astar boya 2 kat kadar çekilir. Sonra yine 2 kat kadar macun çekilir. 1 kat sentetik polimer bağlayıcılı ince astar atılır. 2 kat antifouling özellikte olan boya çekilir. Tüm katların ince çekilmesi gerekir. Ara katlar ise uygun görülen bir zımpara yardımıyla mutlaka zımparalanmalıdır.

2-Teknenin Su Üstünü Boyama

Tek Komponentli Boyama Sistemi

Yüzey hazırlığından sonra alkid esaslı veya poliüretan bağlayıcılı astar atılması gerekir. 2 kat poliüretan bağlayıcılı son kat boya çekilir. Atılacak olan astarla önceki boyanın uyuşup uyuşmadığı kontrol edilir. Genelde vinil boyalar diğer boya çeşitleri ile uyuşmamaktadır. Yani epoksi boyalarda kullanılmayacağı belirtilebilir. Epoksi boya vinil boya üzerine uygulanacaksa eğer alttaki vinil boyayı iyi bir şekilde zımparalamanız gerekir. Fakat epoksi boya üzerine vinil boya kullanılacaksa epoksi boyanın tamamen kazınmış olması gerekir.

Çift Komponentli Boyama Sistemi

Önce 1 kat kadar iki komponentli epoksi astarı çekilir. Ardından 2 kat kadar poliüretan esaslı iki komponentli astar çekilir. 2 kat kadar uygun özellikte olan son kat boyası çekilir ve işlem tamamlanır.

Eski Ahşap Yüzeyleri Boyamadan Önce Ön Hazırlık İşlemleri

Yüzeylerin boyaya hazırlığı ve temizliği yapılır. Önce eski boya artıkların ve yosunların temizliği yapılır. Temizleme uygulamasında; ıspatula, sistre, jet motoru gibi boya kazıyıcılar kullanılır. Gerek görülürse boya sökücü kimyasallar kullanılır. Boyamadan önce boyanacak yüzeyler tinerli bezle silinir ve basınçlı suyla mutlaka yıkanır. Temizlikten sonra ahşabın ortaya çıktığı bölümlere poliüretan bağlayıcılı ahşap astarı yani primer boya çekilir.

Ahşap astarının kapatamadığı çukurlar, çatlaklar ya da aralıklar ıspatula yardımıyla macunlanarak doldurulur. Macunun astar sonrası uygulanması gerekir. Aksi halde ahşap, macun içindeki reçineyi emer ve yapısını bozar. Macun çekildikten sonra kurumaya bırakılır. Kuruduktan sonra da zımparalama işlemi yapılır. Zımparalanan macun üzerine 2.kat astar çekilir.

ESKİ AHŞAP YÜZEYLER NASIL BOYANIR?

Teknenin sualtı ve su üstü boyama işlemi değişmektedir.

1-Teknenin Sualtını (Karina) Boyama

Yukarıda detaylı olarak anlattığımız boyama işlemi öncesi ön hazırlık uygulaması yapıldıktan sonra yüzey hazırlama işleminden sonra 2 kat antifouling boya çekilir ve boyama işlemi sonlandırılır.

2-Teknenin Su Üstünü Boyama

Yukarıdaki yazımızda anlatıldığı gibi boyama işlemi öncesi ön hazırlık uygulaması yapılır ve uygulama sonucunda 2 kat uygun özellikte olan poliüretan bağlayıcılı son kat boya çekilerek işlem sonlandırılır.

Tekne Boyarken Nelere Dikkat Edilmeli?

·         Boya hem yanıcı hem de parlayıcı özellikte bir kimyasal olduğundan dikkat edilmelidir.

·         Boyanın içermekte olduğu maddeler sağlık açısından zararlı olduğu için özellikle de kapalı ortamda uzun süre kalınmamalı ve mutlaka ara sıra dışarı çıkılarak nefes alınmalıdır.

·         Boyama sırasında hem kendinizi hem de çevrenizi önemsemelisiniz. Boyama esnasında çıkan boş kutuları, kullanılan ancak kullanılmayacak duruma gelen fırçaları ve buna benzer çöplerinizi denize ya da doğaya bırakmamalısınız. Kendinizce bir poşet hazırlayarak çıkan tüm pislikleri ve atıkları poşetleyerek çöpe atmanız en sağlıklı ve doğru davranış olacaktır.

·         Boyayı israf etmeyin, yeterli şekilde kullanmaya çalışın. Boya hazırlarken boyayacağınız alanı göz önünde bulundurun.

·         Boyama sonrası fırçayı direk bırakmayın ya da boyalı şekilde muhafaza etmeyin. Direk tinerle temizleyin ve temiz bir şekilde muhafaza edin.

·         Aldığınız boya arttı ve uzun süre kullanmayacaksanız eğer; sentetik özellikte olan astar, boya ya da vernik üzerine 1 cm kadar tiner ekleyerek karıştırmadan boya kutusunun kapağını sıkıca kapatın ve bu şekilde muhafaza edin. Ayrıca bu boya kutusunu mutlaka donmayacak bir yerde saklayın.

·         Boya kutusunu yeni açacağınız zaman çalkalama işlemi yapmayın ve çok hızlı karıştırmayın. Aksi halde oluşan köpükler boyama sırasında sorun yaşamanıza ve boyanın kalitesinin de bozulmasına neden olur.

Boyacılık ve boyama işlerini yapmak gerçekten zor bir zanaattır. Herkes yapamaz. Özellikle de tekne boyama işlemleri uzmanlık gerektirir. Bu yüzden önerimiz uzman yardımı almanızdır. Boyama işlemini yapan ekibin yanında bulunarak taktikleri öğrenebilir, ileriki dönemlerde teknenizin boyasını kendiniz de yapabilirsiniz.





Bu Konuya 0 Yorum Yapıldı.


Görüşlerini Bildir...